Dag 15-18

26 september 2013 - Addis Abeba, Ethiopië

Onze werkweek in hospital Lalibela zag er als volgt uit:

Elke dag werd er afwisselend door Dr. Aerts en Dr. Claessens consultatie gedaan. Tijdens deze consultaties zagen we de patiënten die de dag ervoor werden geopereerd maar ook nieuwe patiënten. De patiëntenpopulatie hier in Lalibela bestaat vooral uit oude fracturen van jaren geleden waar we niets meer aan konden doen, luxaties van schouder en elleboog, lipomen, cysten....enz. Ons operatieprogramma bestond dan ook vooral uit cysten, lipomen, dupytren, triggerfinger, dequrvains.... We hadden elke dag gemiddeld 4 ingrepen op het programma staan, maar we hebben 1 topdag gehad met jawel 8 ingrepen! :)

Rond 9 uur begonnen we onze patiënten te zoeken, ze te wassen en klaar te maken voor de operatie. :)  Hierna kon de zoektocht beginnen naar ons steriel materiaal. Ze hadden hier namelijk de gewoonten  alles achter slot en grendel te zetten. :) Alles terug gevonden? Oké we konden van start!

Tegen half één was het programma meestal afgewerkt. We konden nu onze wandeltocht starten richting onze vaste lunchplaats. Dit was ongeveer 20 min bergop bergaf wandelen, met de nodige achtervolgers! ;)

In de namiddag deden we met een deel van onze groep nog een paar uur consultatie tot de bus van het hotel ons om vijf uur kwam oppikken! De andere helft kon genieten van de zon op het terras van het hotel!

Dit was een overzicht van een dagje werken op zen Afrikaans! :)

1. Pieter:
    27 september 2013
    wij willen nog wel wat foto's zien. Niet te hard feesten vandaag hé!
  2. Maria fam.van kristine:
    27 september 2013
    Fijn om te horen dat het goed verloopt!
    Maar we beginnen jullie te missen
    Gaan jullie naakt naar huis komen ?
    Groetje
  3. Rita en Guido en Tom:
    Hoi heidi en co
    Het zal wel anders werken zijn dan in overpelt, maar ik heb heel veel respekt dat juillie vakantie, kennis en ervaring
    daar mensen kunnen helpen. geniet nog van het weekend en behouden, terugreis groetjes rita en guido
  4. Geert:
    27 september 2013
    Dit moet een fantastische ervaring geweest zijn voor iedereen. Veel Groeten aan mijn collega-orthopedisten.
  5. Lies en joris:
    27 september 2013
    Hey christine,(en co uiteraard)

Ik had gisteren een babbeltje met jou ventje op facebook! Ik vroeg of hij al wat nieuws had over jou daar in he verre Ethiopie! Hij zei me dat jullie een blog hadden en dat ik daar maar eens een kijkje op moest gaan nemen! Ik heb zonet alle verhalen gelezen en foto's bekeken! Super wat jullie daar allemaal doen en verwezenlijken! Het was echt super dit allemaal zo te vernemen! Dus ik vond het nu best wel de moeite om dit aan jullie te melden! Een welgemeende proficiat! Geniet nog van jullie verdere verblijf daar! En tevens een behouden terugreis en thuiskomst!
    dikke knuffel lies,joris en bompa louis
  6. Gielen chris:
    DIT MOET GEWELDIG GEWEEST ZIJN, iets om nooit maar ok nooit te vergeten

dit zal dan het laatste berichtje zijn.Pet af voor ,jullie
    prestaties, een welbehouden thuiskomst, see you later,

dikke knuf

ar ook nooit te vergeten, ik ben blij ook jullie behouden terug te zien.
    Een heel fijne terugreis, geniet nog van jullie samen zijn en see
    you later!
  7. Rianne:
    28 september 2013
    Toch geweldig wat jullie daar met beperkte mogelijkheden klaar hebben gekregen, gelukkig voor de mensen daar. Geniet nog van de laatste momenten en een veilige terugreis. We kijken er naar uit xxx
  8. Jan lodewijks:
    Aan Lies-An, van harte proficiat met je verjaardag! Groetjes van collega Jan
  9. Ria Stevens:
    28 september 2013
    Hallo, wat super wat jullie allemaal doen .De mensen zullen jullie wel heel dankbaar zijn .Geniet nog van dit weekend en een fijne reis terug naar Belgie!
  10. Sandra:
    28 september 2013
    he liesje..nog een heel fijne verjaardag gewenst xxx geniet er nog van en ben benieuwd naar je verhalen ..grts