Dag 10-11: eerste kennismaking met hospital Lalibela

19 september 2013 - Addis Abeba, Ethiopië

Eindelijk een keer uitslapen tot 7:00.

Om half negen werden we verwacht in het ziekenhuis. Met de bus van het hotel, gevuld met 230 kg medisch materiaal, gingen we naar het ziekenhuis.
Hier kregen we eerst een rondleiding doorheen de gebouwen. Je kan het vergelijken met een bivakplaats. Allemaal kleine gebouwen, die aan elkaar gemaakt zijn met overdekte wandelpaden.

Het ziekenhuis heeft twee operatiezalen, waarvan één functioneel is. De groep werd verdeeld in 2 groepen.

Een groep heeft al ons materiaal uitgestald en gesorteerd. Zodat we om 10:00 konden beginnen met de eerste operatie. Door de sponsoring van verschillende firma's was ons operatiekwartier super goed uitgerust. We gebruiken alles!!! De locoregionale naalden van BBraun en BD. De verbanden en gips van 3M en LR. De steriele velden van molnlycke en vygon. En iedereen krijgt preoperatief cefazoline vanMylan. Onze locale anesthetica met linisol en chirocaine. Iedereen wordt perfect gemonitord met onze moderne monitor van Philips. Ook willen we de firma's die nu niet vermeld zijn bedanken!!!!!
Kortom de operaties verliepen bijna even vlot als in Overpelt.

De tweede groep stond op de consultatie met een chirurg. Hier zien we dingen die we in België nooit zien. Slecht geheelde fracturen, verstijfde gewrichten, vuile wondes en over het geheel genomen pure armoede. Iedereen loopt in vodden rond en voeten zijn pikzwart. De selectie van de patiënten is niet simpel, de keuze tussen zinvol en zinloos is niet altijd gemakkelijk. De meeste mensen spreken geen Engels en er is dus altijd een vertaler nodig. Gezien de meest volle dienst van het ziekenhuis is er alleszins volk genoeg om mee te kijken. Op twee dagen een 70 tal consultaties gedaan, maar veel gevallen zijn niet meer te behandelen. Verbazend hoe een simpele breuk hier het einde kan betekenen van een loopbaan.... Niet simpel om die hopeloze gevallen weg te sturen...

Morgen is er weer een nieuwe dag!

Slaapwel

1. Hilde en Jos (mama & papa Leen):
    19 september 2013
    Ik ben echt trots op jullie!!
  2. Annick:
    19 september 2013
    Super veel succes op de werkvloer! Jullie doen dat goed, vergeet de checklist niet ;-)
  3. Tim:
    20 september 2013
    Echt tof om jullie zo te knn volgen! Werk nog goed daar!! Goe bezig allemaal
  4. Gielen chris:
    20 september 2013
    de tranen rollen over mijn wangen als ik zie hoe jullie zo je best doen daar, dikke proficiat en dikke kus,vooral dokter aerts niet vergeten,

chris
  5. Sterilisatie:
    20 september 2013
    dag collega's, fijn om te zien en te horen dat alles goed met jullie gaat. jullie zijn heel goed bezig. chapeau! wij zijn wel eens nieuwsgierig of daar ook een sterilisatie is? en of jullie daar misschien een paar foto's van kunnen maken? vele groetjes uit overpelt. xxx
  6. Ma en pa (kristine):
    20 september 2013
    Aan de foto's te zien is het daar mooi, we hopen dat jullie de mensen daar goed kunnen helpen.
    Ons hart is bij jullie!
    Nog een goede (werk)vakantie!
    groetjes uit lommel, ma en pa (kristine)
  7. Rianne:
    20 september 2013
    Niet te geloven dat er nog zoveel armoede is. geweldig van jullie om zo goed als het kan deze mensen te helpen. Pet af voor allen. Lieve groetjes, Rianne
  8. Sofie Huysmans (kleiclub Kristine):
    21 september 2013
    Wat een mooie foto's en fijn om te lezen dat jullie daar al zoveel goeds hebben kunnen verrichten. We wensen jullie veel succes! We hebben je gemist op de tentoonstelling maar weten dat je ginder meer nodig bent... Geniet ervan.
    Hier nog alles rond en gezond,
    Groeten
    Sofie
  9. Miek:
    Lieve & co,
    Mooi initiatief en keihard werken. Ook de confrontatie met de schrijnende armoede in dit ontwikkelingsland én met hopende mensen voor wie jullie niets meer kunnen doen. Maar gelukkiglijk zijn er anderen die jullie wel kunnen helpen om opnieuw gezonder te leven. Succes en proficiat!
    Miek
  10. Gielen chris:
    21 september 2013
    ik kan niet meer als zeggen als "petje af" voor het hele team

tot van de week

dikke knuf